Fotled

Glöm inte fötterna!

Om du tränar hårt kommer fötterna att ta en hel del stryk. Det gäller framför allt om du tränar mycket löpning. Därför är det viktigt att ta hand om sina fötter, rent av skämma bort dem lite då och då.

Fötterna är vad som håller oss på jorden, och därmed är de utsatta för en hel del påfrestningar. De flesta av oss bär skor för det mesta, vilket skyddar oss mot skarpa stenar, glasbitar och mycket annat på marken. Å andra sidan ställer skor till med en del problem också. Många går runt i för små eller för stora skor, vilket inte är roligt för fötterna. En del är också ovetande om att skor konstrueras på olika läster, som passar olika fötter. Lästens form är nästan lika viktig som skostorleken.

Oavsett vilka skor man har kommer fötterna att utsättas för vissa påfrestningar. Tidigare rekommenderades det att bada fotbad minst en gång i månaden, fila fötterna efteråt och smörja in dem mjukgörande kräm. Numera kan man köpa fotvård hos Footmender, en produkt som räcker för att hålla fötterna i god form, åtminstone till vardags.

För den som tränar

Om man tränar mycket, inte minst löpning, utsätts fötterna för större påfrestningar. En vanlig skada är hälsporre, som man kan läsa mer om här. Det säkraste sättet att undvika hälsporre är att välja skor som passar ens fötter och löpstil. Be om hjälp i butiken, när du ska köpa löparskor. Barfotalöpning framhålls ofta som ett sätt att minska belastningen på knän och fötter, men även den som springer barfota riskerar skador.

Det är viktigt att massera fötterna efter att ha ansträngt dem. Många köper en foamroller för ändamålet, men om man inte har en sådan går det också bra att använda en tennisboll eller en golfboll. Hur man går till väga för att massera fötterna med en boll framgår i den här videon.