Chocolate chip cookies med protein

Kakor med protein

Protein är nödvändigt för att bygga muskler. Men även den som tränar kondition behöver protein. Detta känner de flesta till, men trots det får många som tränar i sig för lite protein.

Det finns många missuppfattningar när det gäller protein. En av dem är att protein gör att man ökar i vikt. Det stämmer inte, men om man har lätt för att lägga på sig av det man äter bör man se upp lite. Det beror dock inte på proteinet i sig. Många proteinbars, shakes och liknande innehåller även kalorier, och om man inte förbränner de kalorier som man får i sig, då går man upp i vikt.

En annan missuppfattning är att kroppen endast kan tillvarata en mindre mängd protein åt gången. Ofta hör man siffran 30 gram per måltid, men det stämmer inte heller. Kroppen kan ta upp nästan hur mycket protein som helst, men det kommer naturligtvis att ta tid. En rejäl stek spjälkas inte upp i aminosyror på en halvtimme, utan det tar betydligt längre tid än så.

Dessa två missuppfattningar, och en del andra, har gjort att många som tränar inte äter tillräckligt med protein. De riktlinjer som finns rör nämligen hur mycket protein man behöver få i sig för att inte tappa i muskelmassa. Men muskelmassan ska ju helst öka, och för det krävs mer protein.

Baka med protein!

Om man inte hinner planera sin mathållning, och därför inte är säker på att man får i sig tillräckligt med protein, finns det vissa genvägar man kan ta. En är att äta keso, tonfisk och liknande proteinrika livsmedel som mellanmål, men det här kan kännas lite trist för många. Så varför inte göra ett riktigt proteinfika istället?

Det finns flera recept på nätet på olika typer av kakor där bönor är en av huvudingredienserna. Baljväxter, som ärtor, bönor och linser, innehåller mycket protein. Ett bra recept är chokladcookies med svarta bönor, kakao, jordnötssmör, ris- eller havremjölk och agavesirap. Passar lika bra till kaffet som efter träningen.

En annan variant är kakor med rostad och mosad sötpotatis, mosade vita bönor, kanel och mandel. Om man vill att kakorna ska smaka ”nötigare” kan man istället för bönor ta kikärter. Gör man kakorna med jordnötter och choklad är det nästan omöjligt att skilja dem från vanliga, onyttiga kakor.