Mer effektivt än löpning?

 

I dag skriver vi om träningsformer som är mer brännande av kalorier än vad det är att löpa – något som man kanske tror är det mest effektiva när det kommer till ämnesomsättande träning.

 

I en artikel i Café kan vi läsa om sex olika övningar som bränner mer än vad löpning gör. Löpning, som är en bra idrottsform om man vill få upp konditionen, kan dock vara slitsamt för knän och leder – samtidigt är det dessutom en väldigt hajpad aktivitet. Men förutom att hoppa på en studsmatta från till exempel https://www.trampolinspecialisten.se/ finns det vidare sex andra träningsformer som faktiskt kan vara mer effektiva än att springa, vi listar de här nedan:

 

  • Svinga med kettlebell och träna hela kroppen
  • Rodd i en roddmaskin är en bra helkroppsövning
  • Burpees får ämnesomsättningen att gå på högvarv
  • Hoppa hopprep är pulshöjande och utmanar både balansen och koordinationsförmågan
  • Knäböj med hopp i en tabata – där man anstränger sig i 20 sekunder, vilar 20 och upprepar i fyra minuter
  • Längdskidåkning – träningen är mer pulshöjande än löpning i samma tempo

 

Så om du kanske inte gillar att springa, inte kan springa eller är skadad så finns det massor av andra träningsformer som hjälper dig att ändå hålla formen, och kanske dessutom lite mer därtill.

Kickstarta dagen med träning

I en annan artikel, som vi finner i Expressen kan vi läsa att träning på morgonen är effektivt för att kickstarta sin förbränning och dessutom ett smart tillfälle eftersom det kan vara svårt att hinna till gymmet senare under dagen. Ett enkelt program med bara situps, armhävningar och några utfall med repetition gör morgonen till en stund att verkligen vakna till liv på, dessutom håller sig man sig piggare under resten av dagen på det sättet.

 

Andra tips är att inte sitta still för mycket under arbetsdagen. Bara att stå upp några timmar gör en jättestor skillnad enligt forskare, som bävar inför den stillasittande utvecklingen som syns inte minst i Sverige. Att sedan träna mer styrka är förbränner mycket mer än vad man kan tro, det är hälsosamt att få in styrketräningen som en del av ens rutin när man tränar. Sedan om man hinner med att träna innan jobbet, är detta kanon.

 

Folkhälsomyndigheten kan man läsa mer om arbetsliv och hälsa.