Idag äter vi mindre fisk än förr – trots de allmänna rekommendationerna om att äta fisk 2-3 gånger i veckan. Fisk är viktigt för att få i sig fettsyran omega 3. Även nötter kan vara bra om man vill ha i sig Omega-3. Om du av olika anledningar inte vill inkludera mer fisk i din kost bör du se över kosttillskotten. Att helt leva utan Omega-3 kan vara farligt.

Omega-3 är en fleromättad fettsyra. Kroppen kan själv inte producera något Omega-3 utan den måste aktivt tillföras genom vår kost genom mat eller kosttillskott. Fettsyran delas egentligen in i tre olika syror: DHA, EPA, som också kallas fiskolja och ALA. ALA är den omega-3 man kan få genom växtriket. Det finns i till exempel valnötter, rapsolja och portlak. Anledningen till varför fisk innehåller så mycket Omega-3 är faktiskt för att de äter så mycket alger.

Inkludera i barnens kost

Dessutom tyder forskning på att Omega-3 minskar risken för att utveckla allergier, skriver forskning.se:

Resultaten visar att de barn som vid 8 års ålder hade jämförelsevis höga blodnivåer av långa omega-3-fettsyror, uppvisade en minskad risk att ha astma och hösnuva vid 16 års ålder. Även höga nivåer av omega-6-fettsyran arakidonsyra kunde kopplas till minskad risk för astma och hösnuva vid 16 års ålder. Bland dem som hade astma eller hösnuva vid 8 års ålder, var högre blodnivåer av arakidonsyra kopplat till en ökad chans att vara symptomfri vid 16 års ålder.

Barn som får i sig tillräckliga mängder Omega 3 löper mindre risk för astma och diabetes. Den omega-3 man får i sig från fisk är mer hållbar, och därför är fiskolja den mest långsiktiga Omega-3 sorten. Därför blir de allmänna rekommendationerna ännu viktigare att följa.

Är du osäker på om du får i dig tillräckligt med omega-3 kan du vända dig till en kostrådgivare.